30 opgavesæt Emnetræning "Hvordan er det nu....?"
Færdighedsregning & emnetræning for 4.klassetrin. 40 s. A4. Pris: 110,- kr. incl. moms & forsendelse
Bogen indeholder:
30 opgavesæt á 25 opgaver - udarbejdet/opbygget på samme måde som afgangsprøven i færdighedsregning.
Emnetræning - indenfor områder, som erfaringsmæssigt ofte kan give anledning til problemer.
Hvordan er det nu... - de vigtigste ord/begreber kort forklaret
________________________________________________________
Facitliste, 40 s. A5. Købes separat - se forsiden.
Faglige mål. Matematik 4.klassetrin:
Addition:
To- tre- og fircifrede tal m. tierovergange
Decimaltal med og uden tierovergange
Subtraktion:
Hele tal og decimaltal m. tierovergange
Multiplikation:
Etcifrede tal
Etcifrede tal med to- og trecifrede
Tocifrede tal
Multiplicere med 10 og 100
Division:
Dele en given mængde/figur i lige store dele
Enkel divisions-metode
Talkendskab:
Aflæse/afsætte hele tal og decimaltal på tallinie
Positionssystemet, hele tal (5628 = 5 tusinder, 6 hundreder, 2 tiere, 8 enere)
Kende klokken – regne med tid
Afrunding af beløb/overslagsregning med enkle tal som hovedregning
Enkle ligninger
Brøker/decimaltal/procent:
Bestemme og skrive, hvor stor en brøkdel af given figur er farvet
Farve brøkdel af given figur
Koordinatsystem:
Afsætte punkter i et koordinatsystem
Geometri:
Kende figurers navne (trekant, firkant, kvadrat, rektangel, cirkel)
Kende rette/spidse/stumpe vinkler
Spejling/symmetri/forskydning
Tegne fra forskellige synsvinkler (arbejdstegning, dvs. fra oven, fra siden og forfra)
Kende til/kunne tegne parallelle linier
Omkreds og areal (måling og beregning af enkle figurer med mål angivet i meter)
Matematik i anvendelse:
Anvende enkle brøkdele i praktiske sammenhænge (hvor stor en brøkdel er der tilbage, når….)
Anvende areal, omkreds i genkendelige sammenhæng (hvor stor er en boldbane…)
Omregne mellem km, m, cm og mm.
Omregne mellem deciliter/ liter og kilo/gram
Indhente data og anvende/aflæse diagrammer
Udregne enkle gennemsnit
Chance/sandsynlighed for at ”vinde” i enkle sammenhænge